Visie op leren

Het gedachtegoed van Helen Parkhurst vormt de basis van ons onderwijs: leerlingen krijgen de ruimte om zichzelf te ontwikkelen, maar leren tegelijkertijd hoe ze op een verantwoorde manier omgaan met die vrijheid. Door structuur en begeleiding leren ze zelfstandig en zelfverzekerd keuzes maken en verantwoordelijkheid nemen voor hun leerproces. 

Ons onderwijs is geworteld in de vijf kernwaarden van het Daltononderwijs: zelfstandigheid, samenwerking, verantwoordelijkheid, efficiëntie en reflectie. Deze waarden vormen samen een doordacht fundament waarop we ons onderwijs bouwen. We hebben de overtuiging dat niet alleen iedere leerling kán leren, maar dat iedere leerling zál leren – mits de juiste ondersteuning en leeromgeving wordt geboden. 

Kennis vormt de basis van ons onderwijs. Het is het fundament voor kritisch denken, probleemoplossend vermogen en een dieper begrip van de wereld. Hoe meer kennis leerlingen opdoen, hoe beter ze in staat zijn om hun gedachten en gevoelens onder woorden te brengen en nieuwe informatie te verbinden met wat ze al weten. Daarom zetten we in op een brede kennisbasis, zodat leerlingen niet alleen de wereld beter begrijpen, maar ook de taal hebben om erover na te denken en met anderen in gesprek te gaan. 

Om deze kennis effectief aan te bieden, maken we gebruik van inzichten uit de cognitieve leerpsychologie. We weten dat het ophalen van voorkennis, herhaling en gestructureerde instructie essentieel zijn om nieuwe kennis te verankeren in het langetermijngeheugen. Daarom geven we expliciete instructie en zorgen we voor voldoende oefening en herhaling, zodat leerlingen niet alleen begrijpen wat ze leren, maar het ook kunnen toepassen in verschillende situaties. 

Leren is echter meer dan alleen kennis opdoen. We begeleiden leerlingen in het ontwikkelen van zelfstandigheid en eigenaarschap over hun eigen leerproces. Dit betekent dat ze leren reflecteren op hun sterktes en verbeterpunten en ontdekken welke leerstrategieën voor hen werken. Reflectie stimuleert een groeimindset: het besef dat vaardigheden en intelligentie ontwikkeld kunnen worden door inzet en oefening. 

Omdat leren niet iets is wat je alleen doet, speelt coöperatief leren een belangrijke rol binnen ons onderwijs. Door samen te werken, leren leerlingen van en met elkaar. Ze versterken hun sociale vaardigheden, verdiepen hun kennis en ontwikkelen verantwoordelijkheid voor zowel hun eigen als het gezamenlijke leerproces. 

Met deze aanpak bouwen we aan een sterke basis voor de toekomst. Onze leerlingen ontwikkelen niet alleen de kennis die ze nodig hebben, maar ook de taal en vaardigheden om vol vertrouwen de overstap naar de middelbare school te maken. Ze groeien uit tot zelfbewuste, verantwoordelijke en flexibele wereldburgers die klaar zijn om hun plek in de samenleving in te nemen.